JokeeneriK.reismee.nl

Coromandel Peninsula & White Island

Woensdag verlaten we Northland en in de middag rijden we door het bos van het schiereiland Coromandel. We zetten de camper vlakbij de Hot Water Beach. We wandelen over het strand en stuiten op het einde van beek, vrij warm water, we schatten 30 graden. Terug bij dé hotspot zitten er best veel mensen in hun zelfgegraven kuil met water dat opwelt uit de bron hieronder. We hebben ook even gelopen door de plekken die logischerwijs leeg zijn: te heet! Vrij laat terug bij de camper koken we voor het eerst in het eigen keukentje: werkt prima!

Dan hebben we een heerlijk zonnige dag, dus zoeken we veel water op! We beginnen met zo'n 10 km. wandelen. Eerst naar Cathedral Cove, een prachtige uitgesleten rots, waar we ook even de koude zee in gaan. Terug via Stingray Bay, die haar naam eer aandoet: we snorkelen en zien pijlstaartroggen, van zelfs een meter groot. Dan rijden we een stuk, o.a. over de 309 road, een leuke bochtige grindweg. We stoppen bij een kleine, pittoreske waterval en gaan even de koele poel in. Daarna rijden we naar het Waterworks Funpark waar de eigenaar net vertrekt. Hij laat ons toch het park in, gratis omdat hij een en ander heeft afgesloten. We lopen een ronde door het Funpark, waar alles voornamelijk van gebruikte materialen is gemaakt, en zien interactieve en grappige (water)kunstwerken, en ingenieuze en leuke speeltoestellen. We zijn nogal laat terug, dus zien af van het plan onze eigen hottub op de beach te graven: waarschijnlijk zit het al vol op de juiste plek en eigenlijk is het toch maar een modderig zooitje.

De volgende dag rijden we weer verder, maar een kortere afstand, dus tijd voor twee uitstapjes onderweg. We gaan door de Karangahake Gorge en wandelen daar ruim 3 km. door de groene kloof, langs ruïnes van de goudmijnindustrie, over oude (spoor)bruggen en door een 1 km. lange tunnel, leuk! Verder bij Tauranga parkeren we langs het strand en wandelen naar en half rond Mount Maunganui en klimmen dan naar de top voor een aardig uitzicht. In de Bay of Plenty staan we op de camping bijna aan zee! We lopen een stukje over het strand en duiken even in het zwembad. We koken ons maaltje in het eigen keukentje én op de eigen buitenboord-bbq, ook die werkt prima!

Vandaag hebben we weer een boottochtje gedaan. Onderweg naar White Island zitten we ineens in een school van zo'n 12 dolfijnen, wederom leuk! Dan zien en ruiken we ons doel: de actiefste vulkaan van NZ! Uit veiligheid moet een helm op en vanwege de vele zwaveldampen gaat soms het gasmasker op. We lopen 1,5 uur met gidsen rond die veel informatie geven. Het is een bijzonder kaal maanlandschap, met de geelgroen kleur van het zwavel, warme grond, warm water en een kratermeer, waar het in een hoek in hoog tempo lava en modder spuit! Op de terugtocht krijgen we een lekkere lunchbox en mijmeren nog na over deze indrukwekkende locatie. (Check de foto's!) Eind van de middag staan we weer op de volgende camping. In een volgende blog lees je waar ...

PS: Sinterklaas, bedankt voor de extra fotoruimte!!

Sintine

Wauw... geweldige die actieve vulkaan! En alde rest ook natuurlijk
Fijn hè, beetje extra fotoruimte, zeker ook voor ons ?
? ?

Richt

Lieve Jo en Eer! Eindelijk een reactie van mij! Ik heb al jullie verhalen eens rustig gelezen en de foto's bewonderd. Wat heerlijk allemaal, met je eigen camper in alle vrijheid door zo'n prachtig land reizen, omringd door aardig mensen, oeroude bomen, dolfijnen en zwavelgeuren. Wat wil een mens nog meer?Blijf genieten! Alle liefs!

Marieke

Hey lieve Joke en Erik,
Ik vind het heel leuk om mee te reizen met jullie, dank !
Geniet maar ten volle van elke dag ter plekke, CARPE DIEM, ook tijdens die lange vakantie !!
Jullie nicht
?

alrik

Hoi Joke en Eric, echt gaaf om te lezen. Onze reis komt weer helemaal terug: diverse overeenkomsten. Geniet!

Nigel en Mieke

Hoi wereldreizigers
Zondagochtend koffie erbij en de volgende aflevering van Joke en Erik op reis
Fijn eh met een camper rondreizen. Leuke verhalen en blijf genieten.

Fons en Angelique

Mooie verhalen en foto’s, maar vooral wat een mooie belevingen hebben jullie zo. Geniet ervan en wij lezen mee. Op naar de volgende bestemming.

Marieke

Ik lees deze morgen in de krant :
Nouvelle-Zélande : un mort dans une éruption volcanique
Une cinquantaine de touristes se trouvaient lundi «sur ou autour» du volcan de White Island en Nouvelle-Zélande au moment de son éruption.
Blijft voorzichtig !!

Ralph

Pfffff. Net op tijd bij white island weg.
Maak ons nog maar lekker met de mooie verhalen en foto's

Moeke-Anneke

Weer allemaal fantastische dingen!! Als het niet zo ver was, kwam ik jullie gewoon achterna!!
Ondertussen werden we hier opgeschrikt door nieuws over de uitbarsting van de vulkaan op White Island, maar we denken en hopen dat jullie daar wel al uit de buurt waren. Nog iets van gemerkt???

Irmgard

Jeetje, jullie zijn net op tijd weg van die rampplek. Jullie hebben beslist een Engelbewaarder. Nog veel plezier.

Pauline

Ik schrok idd van de berichten vandaag over de vulkaan. Gelukkig zijn jullie safe. Geniet!