JokeeneriK.reismee.nl

Kaikoura & Abel Tasman NP

Maandag 16 december gaat de wekker vroeg om op tijd bij de ferry te zijn. Om 9 uur verlaten we de haven van Wellington en laten Noordereiland achter ons. We zoeken een plek binnen en gaan verder inlezen over Zuidereiland. Als we de Marlboroughs invaren, gaan we even het dek op, mooie fjordachtige omgeving! We lunchen nog met een lekker broodje voor we in Picton aankomen en van boord gaan: zo kunnen we direct doorrijden naar Kaikoura. Onderweg zien we wijngaarden, Saltworks (zoutmeren) en heel veel zeeleeuwen op de zeerotsen, waar we vlak boven rijden. We bekijken de camping en wandelen het stadje door. Bij Whale Watch boeken we een walvistocht, daarvoor kom je tenslotte hierheen.

De volgende dag wandelen we het schiereiland rond, uiteindelijk 15 km. Het eerste stuk is vooral tussen de zee en een autoweg, beetje jammer. Het doel van deze wandeling maakt echter veel goed: we lopen lang over het rotsstrand dat vol ligt met zeeleeuwen. Veel liggen er vrij ver van ons af, maar enkelen dicht naast of zelfs op ons pad, wow! Ook passeren we een kolonie broedende roodsnavelmeeuwen en Huttons pijlstormvogels en zien we aalscholvers. We nemen ergens een paadje naar boven en dat voert ons leuk via een stukje bos en weilanden terug naar het stadje. We lunchen en lezen in de campervan en zien twee dolfijnen (alleen rugvinnen) dicht bij de kust. Dan is onze walvistrip gecanceld vanwege slecht weer, niet leuk! Terug naar de camping en het giet inmiddels: slecht (zicht) op een boot nu, troosten we onszelf. Joke heeft nu wel tijd om haar haar te verven, ook belangrijk, not! Dan maken we in de campingkitchen een ovenschotel van groenten met nacho's en kaas. Andere keukengebruikers kijken verbaasd naar dit culinaire hoogstandje en het smaakt uiteraard verrukkelijk! Het regent nog steeds en is best koud, dus we cocoonen in de campervan, onder een dekentje.

De ochtend erna is de herkansing bij Whale Watch ... maar helaas … ook alle ochtendtrips gaan niet door, want 'stormy wheather prevents safe sailing', echt enorm balen! En dit weer wordt langer voorspeld voor hier op zee,dus ze kunnen niks beloven de komende dagen: jammerrrr, maar dat kost ons te veel tijd (die potvissen moeten we ooit ergens anders gaan zien). We besluiten om door te reizen en komen weer langs Ohau Point met de zeeleeuwen ongeveer langs de weg. Nu stoppen we en dat is de moeite, want hier zitten jonkies bij! Er is ook actie in de kolonie: een groot mannetje die vrouwtjes verjaagt of twee vechtende vrouwtjes uit elkaar haalt, en vrouwtjes die hun jongen heen en weer slepen. Dan rijden we verder richting Nelson Lakes ... tot we een melding langs de weg zien dat de enige route daarheen is afgesloten wegens overstroming! Dat wordt even schakelen (en da's best lastig in een automaat). We besluiten om naar het zonnige Abel Tasman NP te gaan. Dat is nog een flink eind, maar we arriveren toch rond 16u bij Old Mac Donalds Farm, grappige naam, leuke camping met veel lege (heel ruime) plekken. We rijden gelijk naar het begin van de bekende Coastal Walk en lopen het eerste stukje al op en neer, beetje wetland, maar op een reiger na geen vogels, en wat bos: dit is al mooi! In de campingkitchen koken en aan de picknicktafel daar eten. We lopen nog een rondje camping en duiken dan onze campervan in.

Vandaag rijden we naar Kaiteriteri en varen daar tegen 9.30u weg met een tourboot. We doen enkele baaien aan en onderweg krijgen we informatie over het Abel Tasman Park, bijv. de Split Apple Rock en een zeeleeuwenkolonie. Om 11u stappen we af in Awaroa. We beginnen met een extra lus over het strand en over het natte zand zien we hele kleine krabbetjes kruipen. Dan volgen we het bedoelde deel van de Coastal Walk. Het goed begaanbare pad leidt ons door bos over een heuvel, de Maori brug, over een strand, waar we naar de zee luisteren en lunchen. Dan volgt weer bos over een heuvel, waar we onze eerste weka zien (later veel meer). Daarna gaan we over een swingbridge bij een watervalletje, omdat dat leuk is, maar ook omdat we de low tide track nu niet kunnen lopen wegens hoog water. Even later zijn we op Medlands Beach. Het is al de hele dag mooi weer, maar helaas te koud om te zwemmen en we wachten totdat de boot ons weer oppikt om ons terug te brengen naar Kaiteriteri. Op de camping eten we weer heerlijk van de bbq.

Deze dag nemen we vanuit Marahau de Watertaxi, een soort speedboot met slechts 18 passagiers. We scheuren weer langs de Split Apple Rock en de zeeleeuwen, daarna naar Bark Bay. Om 10u gaan we op blote voeten van de boot in de zee. Hier waren we gister bij hoog water, nu bij laag water lopen we wat meer over het strand en door geulen. Dan volgen we wederom een deel van de Coastal Walk, met energieke voeten, gemasseerd door het zand en fris van de zee. We lopen weer door bos en langs de kust. Op Torrent Beach is het pad niet helemaal duidelijk, maar we vinden het weer en gaan door bos, met een uitstapje naar Cleopatra's Pool, waar we lunchen. We vervolgen de Coastal Walk met mooie uitzichten op de baaitjes, blauwe zee en nog wat schattige kleine watervalletjes. Het pad met weinig hoogteverschil, gaat ondanks de opkomende afstandspijntjes, toch wel vlot. Om 17u met 28 km. in de benen, zijn we weer in Marahau. Na de douche gaan we naar het leuke Park Cafe, waar we van nacho's, pizza (Joke heel toepasselijk een Vege frisbee) en homemade cake smullen - vol(daan) terug naar de campervan.

Pa

Jullie hebben wel 'n goede conditie, met de vaak lastige en redelijk lange km's moet dat wel. Jammer dat het weer soms wat minder is, maar wees blij dat je niet in Australië bent met al die bosbranden en smook en temp. ruim boven 30 gr.
Geniet van alles en kook en bbq. Ze lekker!

Vake Luc

Prachtig land! Wat jammer van het weer maar het wordt vast beter! Hopelijk voor jullie zijn de potvissen er dan nog. Geniet er verder volop van!

Kees en Karin

Wat leuk weer om te lezen en zó herkenbaar, wij zijn in Kaikoura ook 3 dagen blijven ‘hangen’ omdat de tochtjes steeds uitgesteld werden. Daar uiteindelijk ook wel heel mooi gewandeld en veel zeeleeuwen van dichtbij gezien. Zelfde route gelopen in Abel Tasman, ook heel mooi. Nog veel plezier en alvast fijne kerstdagen?

Peter

Super roadtrip. Het weer is een goed excuus voor lekker eten met een (local) biertje. Mooie amber kleur, nu ook Joke’s haar kleur?
Goed vervolg!

Ine & Paul

Jammer van het weer, maar op de foto's toch ook mooie blauwe luchten. En de zeeleeuwen, watervalletjes, vergezichten; prachtig hoor!
xxx liefs!

Moeke-Anneke

Die potvissen kun je ook in Noorwegen zien, als je tenminste niet zeeziek bent zoals ik daar was!!!!!!
Veel liefs

Nigel en Mieke

Doet ons veel denken aan ons reizen naar Aus. Zoveel mogelijk zien. Wat ligt achter die heuvel? Wat zou er te zien zijn op die strand? Enzo enzo. Jullie hebben nu al heel wat kms gemaakt te voet en ook met de camper. Foto's en verhalen zijn geweldig. Blijf genieten en fijne kerstdagen toegewenst.

Richt

Ik liep een beetje achter met de blog, maar ook ik moet mijn haar regelmatig verven (echt wel belangrijk!) en zit nu bij de kapper alles even rustig te lezen en te bekijken.
Wat een diversiteit aan natuur. Wat veel schoonheid komt er voorbij. En wat een vrijheid, te gaan en staan waar en wanneer je wil. Dat is rijkdom. Jammer van de walvistrip, maar ook mooi om nog iets te dromen over te houden. Liefs!

Irmgard

Wat een tegenstelling met Australië! Voor jullie, een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2020. Het start al prima toch, in NZ?

Fons

Prachtig hoor, NZ stond al op de bucketlist om te doen, maar zo wordt dat alleen maar bevestigd. Fijne Kerstdagen, ook hier geen witte kerst.
Geniet van de natuur, dieren en oke de nacho’s dan.