JokeeneriK.reismee.nl

Nelson Lakes, Pancake Rocks & Arthur's Pass

Zaterdag 21 dec vertrekken we richting Nelson Lakes. Onderweg zien we vooral vlakke weilanden, dan beboste heuvels en daarachter hogere bergen met soms besneeuwde topjes: de Nieuw-Zeelandse Alpen! We regelen een plek bij Murchison en zijn even in het stadje. Wat verderop lunchen we en bekijken de Maruia Falls, een lage, nogal brede (eens wat anders) en schuimende waterval. Daarna vinden we de wandeling Skyline, die ons naar twee uitzichtpuntjes brengt, vanwaar het stadje en de vier rivieren zijn te zien. Tot slot doen we de Six Mile, rondje naar een waterkering en langs Nieuw-Zeelands oudste waterkrachtcentrale. In de campingkitchen koken en eten op het overdekte terras. Al weer behoorlijk afgekoeld, zitten we, Joke met weer eens verse munt thee, in de campervan.

Zondag gaan we voor korte wandelingen. We beginnen bij Lake Rotoroa met de Braeburn Walk, door een bos met veel varens naar een pittoreske waterval. We rijden verder naar de Kawatiri Junction voor de Historic Railway Walk, over een brug en door een tunnel, weer leuk. Tot slot Lake Rotoiti, ook weer mooi! We lopen een rondje over het schiereiland tussen de twee baaien door bos langs het water. Erik gaat dan lezen op een bankje aan het meer, Joke doet nog de Honeydew Walk, waar ze de honingdauw op de bomen ziet. Kleine bladluizen branden zich in de bast, eten het boomsap en scheiden suikers uit via een lange anale buis, het lijkt een witte haar met een druppeltje eraan, dat andere insecten en vogels eten. Op de camping in de zon borrelen, eens tijdig eten en nog even buiten met koffie/thee.

Deze dag stappen we even uit bij de andere baai van Lake Rotoiti en zien vanaf de steiger grote alen in het water. Dan rijden we tot we niet meer verder mogen als campervan - oké, iets meer lopen dan gepland! We volgen de onverharde weg tot we een wandelpad op kunnen, dat nog vrij vlak door het bos gaat. Dan komen we op het bedoelde Mt Robert Circuit, dat sterker, maar geleidelijk stijgt, op een gegeven moment boven de boomgrens en met steeds wisselend zicht op Lake Rotoiti en de bergen. Bij de Bushline Hut liggen we een uurtje in het gras te genieten van onze lunch en de stille natuur. Dan vervolgen we de rondtocht met vooral een gestage afdaling, eerst nog weer ander zicht op het meer en dan door berkenbos. We komen uit op een parkeerplaats/uitzichtpunt, vanwaar we verder over de gravelroad moeten afzakken. Via St. Arnaud, voor een boodschap, naar de camping, waar we van een Magnum-ijsje smullen en ook eens twee wassen doen. Ja, dat soort dingen gaan hier ook gewoon door!

Dinsdag rijden we door de Buller Gorge naar de westkust en zakken die verder af. We zien een wat woeste zee, zwart zand en rotsen. We lopen de Truman Track, door bos met veel Nikau palm, dan lagere begroeiing met vooral New-Zealand flax en tot slot het strand met een zielig watervalletje, maar een geweldig rollende zee. Bij Punakaiki nemen we veel tijd voor het bewonderen van de prachtige zogenaamde Pancake Rocks (gelaagde formaties van kalksteen en kleisteen, die door eeuwen regen, wind en zeewater zijn weggesleten) en Blowholes (holtes, die zijn gevormd door in het kalksteen binnengedrongen regenwater), waar de golven onder hoge druk instromen en uitspuiten. Fantastisch! We zien ook de roodsnavelmeeuw en Tarastern met jongen. Dan rijden we tot Kumara, checken in bij de hartelijke Kate van het kleine schattige Greenstone Retreat. We gaan nog even wandelen over een lekker grindpad tot een swingbridge, altijd leuk. Dan moeten we dezelfde weg terug en door het stadje. In de campingkitchen ons diner voor kerstavond koken en buiten eten! In de campervan dadel-walnootcake toe, het is tenslotte een feestdag!

Eerste kerstdag hebben we met een 'kerst'ontbijt van geroosterd brood, gekookt eitje en jam, buiten natuurlijk! We rijden de Great Alpine Way op en nemen een afslag om eerst even Lake Brunner te zien, wel groot en mooi. Terug op de bergweg stoppen we bij wat uitkijkpunten. We wandelen de korte Bealy Valley Walk, een leuk pad, veel over boardwalk, over en hogerop langs een beek. Even lunchen bij de campervan en dan begint het helaas te regenen en de lage bewolking hangt er ook nog steeds. We rijden verder tot Arthur's Pass, het stadje, want de pas passeer je zonder dat je er erg in hebt, stoppen even bij Lake Pearson en eindigen bij de Cave Stream, een hard stromende beek die door een grottenstelsel loopt. We lopen over het terrein en lezen op het infobord dat stroomopwaarts gaan het beste is. We lopen op onze sportschoenen naar die ingang en waden tot onze enkels door het koude water. Door het vele water is de stroom erg sterk en als je de hele grotroute wilt lopen, zou het zeker tot borsthoogte komen. We besluiten dat toch maar niet te doen met telefoons en camera bij ons. We rijden terug naar de leuke camping in Kumara, waar we weer buiten kunnen eten! Toch bijzonder op zo'n kerstdag!

Ma

Uniek wat een natuur, y en p waren zeer happy bij deze beelden ,incluis ijsje .

Paul & ine

Wat een mooie wandelingen; en zeker een bijzondere Kerst!
xxx

Nigel en Mieke

Een fijne jaar wisseling toegewenst. Hopelijk zijn jullie ergens waar jullie kan lekker genieten van een bbq of lekker nacho's en natuurlijk een drankje. Blijf schrijven en foto's maken in 2020.