JokeeneriK.reismee.nl

Haast Pass & Wanaka

Maandag30 december zijn we vrijvroeg bij de tijdelijke zuidelijke parking van Fox Glacier en lopen de 2 km. deels weggeslagen gravelweg tot het uitzicht op de morenen en de gletsjer, waarvan je iets zou kunnen zien als er geen wolken voor zouden hangen ... tja. We rijden verder de westkust af en het wordt zonniger. Bij Ship Creek stoppen we voor de kleine Dune Lake Walk: door bos, langs het duinmeer en over het strand terug. Bij Haast gaan we landinwaarts, een mooie bergweg op, met veel mogelijke stops. We zien weer besneeuwde bergtoppen: foto! Naar de Thunder Creek Falls is een 5 minuten loopje en wat verderop naar de Fantail Falls ook weer. Allebei wel mooi. Tot slot wandelen we naar de Blue Pools: er is een brug, die over een rivier met heel blauw water gaat. Veel mensen gaan kort het heel koude water in, sommigen springend van de brug. Verder rijdend zien we meer bergtoppen (o.a. Mount Aspiring) en de grote meren Lake Wanaka en Lake Háwea. We tuffen twee uur door Wanaka, alle powered sites op de campings zijn bezet, dus we gaan uiteindelijk voor de grote, simpele, goedkope stadscamping. We zoeken een zonnig plekje om te koken in het eigen keukentje en te eten.

Oudjaarsdag, een regel- en rustdag. De zomervakantie is voor NZ begonnen én dit is blijkbaar een populair gebied: nergens meer powered sites beschikbaar. We gaan toch maar een unpowered site reserveren op een dure camping, omdat we een douche willen en het wellicht leuk ligt. Daarna zijn we in de stad voor informatie over wandelingen, boodschappen en even online bij de supermarkt. We gaan eens uit lunchen en dat is heerlijk! Dan bezoeken we Puzzling World, echt geen NZ-must, maar wij vinden het wel echt leuk. Eerst dwalen we buiten ruim een uur door het 3D doolhof met bruggen en vier torens. Dan verwonderen we ons binnen nog met hologrammen, het 'tilted house', portretten die je lijken te volgen, de perspectief ruimte, waar je groter/kleiner lijkt in verschillende hoeken, en nog allemaal soorten 'onmogelijke' kunst vol optische illusies. We vertrekken door het café, waar op elke tafel meerdere breinbrekende spelletjes liggen. Op de camping lopen we naar de baai: een klein keienstrandje, rondom staat het vol auto's met botentrailers. Met 29 graden zoeken we verkoeling, maar het water is zo koud dat we er heel snel al weer uit komen en opdrogen in de zon. We maken bij de campingkitchen op de bbq ons diner voor oudejaarsavond. In de campervan om middernacht klinken we met glazen witte wijn op 2020! We zijn het oude jaar goed uitgegaan en beginnen het nieuwe jaar goed hier in NZ!

Nieuwjaarsdag: vroeg op, want we willen de populaire Roy's Peak Track lopen en de parkeerplaats daarvan schijnt snel vol te raken. We starten om 8.25u en helaas ontneemt vage lage bewolking ons het magnifieke uitzicht dat je zou hebben op beide meren en besneeuwde bergtoppen (later blijkt dat ook luchtvervuiling van de bosbranden in Australië tot hier zijn overgewaaid!). Maar de inspanning van een flinke wandeling hebben we wel vandaag met 16 km. en 1250 m. hoogteverschil. Het is een makkelijk effen pad om (door) te lopen, maar dus met een pittige klim. Onderweg kan je over een korte kam naar een uitzichtpunt (zonder uitzicht vandaag) en staat er ineens een toilet (dat is hier altijd wel goed geregeld). Op de top waait een harde wind en het is behoorlijk koud, dus de drie/vier lagen zijn nodig. We zitten even beschut om een boterham te eten en dalen vlot af. We rijden naar de stad en zitten bij de gesloten bibliotheek op de stoep om hun gratis wifi te gebruiken. Dan kopen we nog wat lekkers en rijden naar de camping, waar we het gebak delen op het nieuwe jaar!

Mark

Mooi! En groeten van Maartje

Ine & Paul

Weer allemaal fantastische plekken, ondanks de bewolking af en toe...
Wij zijn gister met een fluisterboot op de Nieuwkoopse Plassen geweest; ook mooi, maar we blijven toch jaloers op wat jullie allemaal zien! xxx

Moeke-Anneke

Je is elke keer weer even geweldig!!!! Kunnen jullie het zelf nog allemaal bijhouden??
Het is in ieder geval een geweldige vakantie en reis, ook erg gevarieerd.
Geniet er verder van.

Kees en Karin

Nog de beste wensen voor 2020!
Wat een leuke verhalen toch allemaal. Alles is zo herkenbaar, jullie doen (bijna) dezelfde route als wij hebben gedaan. Hierdoor beleef ik onze reis weer opnieuw. Ik zie op de foto’s dat jullie al helemaal in het zuiden zijn, gaan jullie niet naar Millfort Sound?
Nog veel plezier.

Frank

Toch stiekem wel een beetje jaloers. Het moet fantastisch zijn daar in NZ. Geniet er nog maar van!

Irmgard

Geen tijd om uit te rusten volgens mij. Wat een natuur!