JokeeneriK.reismee.nl

Aoraki (Mt. Cook) & Lake Tekapo

Maandag 13 januari in de middag komen we aan bij Lake Pukaki, zó bijzonder blauw, ongelofelijk! Daarachter bergen met best veel sneeuw! En daar gaan wij heen, leuk! Op de bushcamping parkeren we, dicht op elkaar, maar er is ook een groot veld met gras in het midden en bomen en bergen met sneeuw rondom. Best veel faciliteiten voor een bushcamping, want behalve wc, met brillen en doortrek!, wastafels mét drinkwater, vuilnisbakken en een shelter. We maken een wandelingetje naar het Alpine Memorial, een stenen monument vol plakkaten ter nagedachtenis aan hier in het gebied omgekomen mensen. Je kan ook goed Aoraki (Mt. Cook) zien, de hoogste berg van NZ. Wat verderop zie je vanaf een volgend uitkijkpunt ook Mueller Lake. Terug bij de campervan borrelen we nog buiten met uitzicht op de besneeuwde bergen.

We worden wakker en zien vanuit het raam vooral lage bewolking ... we draaien ons nog eens om en lezen wat. Dan staan we toch maar op en ja, het trekt open en de rest van de dag bijna geen wolkje te zien! We beginnen met de Kea Track en lopen naar het mooie uitzicht op Mount Sefton (brede ronde top, dankzij het informatiebord weten we nu tegen welke berg we aankijken vanaf de camping) en Aoraki (en dat scherpe puntje is dus de Lower Peak, de hoogste top ligt erachter). Dan beginnen we de klim naar Sealy Tarns, een pad met kiezels en (2200!) traptreden. Bij Sealy Tarns genieten we een half uur van het uitzicht op Mueller Lake en Hooker Lake, we horen en zien kea's vliegen, en we volgen een paraglider die vanaf deze hoogte vertrekt. We klimmen lekker door over een leuk uitdagend pad vol rotsen en door een stukje sneeuw tot de col. Daar voorbij meer rotsen en zeker een kwartier door een sneeuwveld! We arriveren bij de Mueller hut en zitten in de zon te eten met prachtig uitzicht op Aoraki, Mount Sefton en meer bergen. We horen gerommel, maar zien enkel stofwolken van waarschijnlijk steenlawines. We keren dezelfde weg terug door sneeuw en over rotsen, gaan weer over de col en verder naar beneden. Bij Sealy Tarns genieten we nogmaals van het uitzicht. We dalen vlot af via die vele traptreden en het kiezelpad. Flinke inspanning, lekker voldaan - we nemen wederom een borrel! Koken en eten in de campervan en gebruiken nog eens onze minidouche.

Woensdag 15 jan

Vroeg, dus nog rustig, vóór de busladingen Aziaten er zijn, wandelen we naar Hooker Lake. Een makkelijk, effen pad met weinig hoogteverschil over drie swingbridges, een stuk boardwalk en met veel uitzicht op Mount Sefton en Aoraki. Wij lopen het uitzichtpunt voorbij, langs de waterkant verder, zodat we dichter bij de ijsschotsen komen, apart! We lopen terug naar de camping. Daar blijven we nog lekker in de zon zitten lezen en van het uitzicht genieten, op de Mount Sefton zien en horen we nog twee kleine sneeuwlawines. Dan gaan we toch nog een stukje lopen, naar Mount Cook Village. Een half uur bekijken we het Visitor Centre, erg mooi met veel informatie over dit gebied en een rond raam dat uitkijkt op Aoraki. Daarna zitten we een half uur op het terras voor een borrel en aardappelwedges met chilisaus. Terug op de camping zitten we weer lekker in de zon, lezen en genieten van het uitzicht, nu zien we net onder de col een helikopter af en aan vliegen, later blijkt het een reddingsactie voor twee jongeren, die dom door de sneeuw gingen glijden en op de rotsen klapten. Als we tegen middernacht tanden poetsen en opkijken zien we hier in het echte donker echt heel veel sterren en de melkweg!

Na ontbijt in de zon rijden we naar de Tasman Valley. We wandelen langs meerdere Blue Lakes, die inmiddels groen van kleur zijn, omdat ze niet meer door smeltwater van de gletsjer gevoed worden, maar door regenwater, dat tot algengroei leidt. We komen op een 4WD-road, die we een stukje op en neer lopen. Dan terug langs de meertjes en via veel traptreden naar de Tasman Glacier View. Daar zien we het steeds groter wordende Tasman Lake, met nauwelijks ijs, en de steeds kleiner wordende gletsjer, grotendeels met grijs gruis bedekt. We verlaten dit gebied, niet zonder nog een paar keer te stoppen voor wat foto's. Even later parkeren we aan Lake Tekapo, ook zo bijzonder blauw. We beklimmen een soms steil bospad met ook een vrij lange trap tot de top van Mount John. Daar staat de Observatory en een café, waar we van een ijsje en het uitzicht genieten. We dalen via hetzelfde pad weer af. We bezoeken nog de Church of the Good Shepherd, een historisch kerkje met door het raam achter het altaar schitterend uitzicht op het meer en de bergen. We rijden verder dan gepland tot een goede camping: prima prijs voor wat je allemaal (extra) krijgt en we gebruiken alles! We zwemmen, wassen, douchen en we koken, eten en drinken koffie/thee in de ruime campingkitchen. En goede WiFi, niet onbelangrijk voor deze blog!

Ine

Ooohhhh die bergen! Héérlijk! Zou niet naar huis komen als ik jullie was ;-) xxx

Annemie

Lieve Joke, Ik probeerde jou te appen om je een gelukkige verjaardag te wensen maar om één of andere reden lukt dit niet. Bij deze: gelukkige verjaardag! We knuffelen uitgebreid op 21 februari!
liefs