JokeeneriK.reismee.nl

Rarotonga

Woensdag 22 januari

Om 3.45u gaat de wekker! Joke is jarig (50!), maar voelt zich zo (veel te) vroeg vooral brak. We moeten op tijd zijn bij het vliegveld voor de vlucht via Auckland naar Rarotonga. We landen in de middag op het Cook eiland, waar het warm is en regent. We zitten nu trouwens weer in een andere tijdzone en zelfs teruggegaan in de tijd, want het is nu weer dinsdag 21 januari!?! Morgen is Joke weer jarig! We worden opgehaald door de chauffeur van onze accommodatie en verwelkomd met een traditionele bloemenslinger. We checken in en betrekken het leuke beachhuisje. Het is inmiddels weer droog, we doen boodschappen en gaan dan nog even snorkelen. Hutje uit, paar meter lopen door het zand en dan het heerlijke warme water in. We zien veel kleurige tropische vissen en mooie felblauwe zeesterren. We koken zelf en eten buiten op onze veranda. Het is inmiddels (20u) pikdonker geworden, we horen de zee ruisen en hebben soms een zacht briesje. Overdag is het 27 graden, maar 's nachts koelt het gelukkig af, naar 26 graden!

(nog eens) Woensdag 22 januari

Joke wordt voor de tweede keer 50! We slapen lang uit in dit lekkere bed en gaan zo laat mogelijk naar het ontbijtbuffet in het restaurant. Bij het ontbijt vindt Joke een kaartje van Erik, lief! Daarna haalt Joke eindelijk de felicitaties binnen via haar mobiel, zo voelt ze zich meer jarig dan gisteren! We nemen de bus naar Muri Beach. Er zijn twee bussen op het eiland: de ene rijdt clockwise en de andere anticlockwise, allebei elk uur hetzelfde rondje van 31 km. We gaan een uurtje snorkelen en zien op deze andere spot vooral dezelfde vissen als bij ons. We zien ook veel mensen met emmertjes in het water staan en zijn benieuwd wat die verzamelen. Een van de locals laat ons de zeeslakken zien. Die zijn dus vrij bijzonder, want zij zijn enkel op deze plek, in elk geval rond dit eiland, zo'n twee weken in de zes of zeven jaar te vinden. Wij hadden ze eerder niet opgemerkt, maar nu zien we dat het wemelt van de weekdieren. Ze lijken op naaktslakken, grijs, en we zien ze volop rondkruipen over de bodem en rotsen. We gaan naar het Muri Beach Club Hotel en zwemmen even in het grote mooie zwembad (helemaal voor ons alleen). Dan lunchen we daar met heerlijke wraps. We nemen de bus terug en bij thuiskomst staat er een bos bloemen! Lief, heeft Erik via de receptie geregeld (Joke vermoedde natuurlijk wel iets met al die telefoontjes). We kijken vanuit de ligstoelen op het strand naar de golven bij het rif zo'n 250 meter verder, mooie helblauwe hoge witschuimend inslaande golven. Na het rif is het echt de oceaan met de bodem op ruim 4.000 meter. Bij het restaurant beginnen we met een tropische cocktail en proosten op Joke's 50e. Op het toetje voor Joke is Happy Birthday gespoten en een kaarsje gezet. Mooie plek om jarig te zijn.

Donderdag wordt een echte relaxdag, we hebben zowaar niks gepland. Het weer blijft wennen, zo veel bewolking, maar toch zo warm en vandaag uiteindelijk ook veel zon en slechts twee (flinke tropische) buien. We snorkelen weer in de lagune, de onderwaterwereld blijft mooi, we lezen op onze ligstoelen op het strand en kajakken tot wat dichter bij die mooie omslaande golven tegen het rif. Na een tropisch buitje, we lunchen op de veranda, wordt het snel weer droog en proberen we het kleine zwembad uit. Erik gaat nog eens kajakken en Joke maakt wat foto's daarvan en van die grappige hermietkrabbetjes die schelpen als schild/bescherming gebruiken. We gaan nog eens samen snorkelen en zien weer andere vissen, een enorme (giant) moray van zo'n 2 (!) meter en (helaas alleen) Erik zelfs een zeeschildpad. We komen eruit op het moment dat het voor de tweede keer gaat regenen, maar zelfs de regen is warm, dus het maakt allemaal niet uit. We douchen en vooral Joke moet zich dik insmeren met aftersun - dat krijg je als je je niet insmeert met zonnebrand, in de schaduw komt toch straling, maar vooral in die kajak was de zon waarschijnlijk funest voor haar hoofd en bovenbenen ...

Op vrijdag komt de gids voor een geplande wandeling niet opdagen. Het blijkt dat het niet goed genoteerd was en we maken een nieuwe afspraak voor de volgende dag. We zijn benieuwd … Het wordt weer een echte relaxdag, die begint met snorkelen, zo gelukzalig kalmerend. We nemen een tweepersoons kajak en schuren veel over de rotsen/het koraal dat erg ondiep ligt, nu het heel erg eb is. We komen tot redelijk dicht bij de grote golven. Op de terugweg lijken we te zinken, is die kajak lek, wellicht ook door ons? We trekken 'm verder, proberen er weer in te zitten, maar we slaan steeds om - we klungelen wat af. Oké, Joke peddelt verder en Erik zwemt erachteraan. Het ding is ook loodzwaar om op het strand te trekken, het water dat erin zit krijgen we er nog niet uit. We hangen even in en lang bij het kleine zwembad. We lopen verder over het strand om op een andere plek te snorkelen. Het is eigenlijk te laag water, je schuurt steeds bijna tegen de rotsen/het koraal, dus we gaan er vrij snel weer uit, maar niet voordat Joke nog een kleinere (1 meter), maar mooie moray heeft gespot. Terug wandelen over het strand. Het is nu zo'n mooi warm avond zonlicht - foto's maken in het golden hour!

Zaterdag wordt de wandeling gecanceld. Eigenlijk zijn we hier niet echt verbaasd over. Zelf gaan wandelen wordt door de receptie afgeraden. Wel jammer dat we zo het hart van het eiland met bergen en regenwoud missen. En tours rond zeeschildpadden zijn er helaas niet in het weekend!?! We pakken de bus naar Avarua. Daar lopen we even over de Punanga Nui Market, vol kraampjes met lokale producten, kunst, t-shirts, eettentjes en een podium met muziek en dans. In de haven vinden we nog een boot op het droge en horen we dat een andere cruise in de middag niet door gaat in het huidige laagseizoen. Dan gaan we gewoon weer naar Muri Beach. We zwemmen tot een eiland, steken het over, maar aan de andere kant is het net zo ondiep en zanderig, dus we gaan weer terug over het eiland en door het water naar het strand. Bij Silver Sands Restaurant lunchen we weer met lekkere visschotels, en Joke een heerlijke tropical fruit mocktail, en nemen nog een duik in het fijne zwembad daar. Bij ons beachhuisje gaan we nog wel het water in, vooral om af te koelen, beetje te hangen, voor snorkelen vinden we het water echt te laag. We doen de laatste boodschappen en natuurlijk een ijsje.

Zondag, de laatste hele dag en wat een regen vandaag! En die is vrijwel onophoudelijk tot 18u. Laat op en laat ontbijten. Op zondag rijdt de bus enkel clockwise, wat betekent dat we bijna een hele eiland tour maken om bij onze inmiddels vertrouwde plek aan Muri Beach te komen voor The Spa. We moeten nog even wachten en Erik is eerst aan de beurt, Joke trekt in het grote zwembad, voor haar alleen, 20 baantjes. Erik probeert voor het eerst een (in dit geval deep tissue) massage en het doet hem wel goed. Joke heeft een langere sessie: eerst ook een deep tissue massage, dan een sun soothener (in plaats van een facial laat ze haar verbrande delen verzorgen met ijskoude gels en packings) en tot slot een hand & foot treatment (scrub, warme packing en massage). We delen nog een heerlijke mocktail en nemen de bus terug. Dan is het even zoeken naar WiFi verbinding, letterlijk enkele honderden meters lopen, voor wat contact met thuisfront. Ons laatste avondmaal is een goed verzorgd barbecue buffet in het restaurant van onze accommodatie.

Vertrekdag. We slapen wat langer en het regent keihard (uiteindelijk in ieder geval tot we gaan), dus we gaan niet meer snorkelen, maar op ons gemak ontbijten, rustig inpakken en wat bij de receptie met andere gasten kletsen tot we naar het vliegveld worden gebracht. We proberen wat te slapen, maar kijken vooral veel films tijdens de vluchten. We vliegen naar Auckland, dan door naar Los Angeles, met tig controles, en tot slot naar Schiphol. Daar worden we verwelkomd door Peter en Marion, die ons naar huis brengt. Onze koffers, die onderweg waren blijven steken, zijn vrijdagochtend afgeleverd.

Zo, we hebben genoten van een geweldige reis met een fantastische campervan door een prachtig land, waarin we veel mooie dingen hebben gezien en veel leuke dingen hebben gedaan. Hopelijk hebben jullie daar via deze blog wat van mee kunnen krijgen!

Bedankt voor de leuke reacties en wellicht to snel!

Liefs Joke en Erik

PS
Eriks mobiel is gecrasht, mochten mensen het vreemd vinden dat ze geen reactie krijgen van hem. Zal nog een paar dagen in NL mobielloos zijn.

Ine

Daar hebben we zeker wat van kunnen meekrijgen! Was ook voor ons een beetje genieten!
Snel bellen :-) xxx

Ma

Wat een geweldige ervaring voor jullie .iedere blog was genieten.dank voor de prachtige verhalen .en foto,s
Lieve groet ma .

Peter

Dejavu

Marieke

Bedankt Joke en Erik voor al die mooie verhalen en foto’s !
Ik heb ervan genoten !
Bisous à vous 2